2013. november 12., kedd

R16 - ami nem káros az egészségre


Felvállalom, hogy egy szubjektív felütéssel kezdem. A dualitások világában élünk, ez nem nagy felismerés. Az már inkább, hogy a pólusokon lévő feleket egy egymást feltételező, egymás nélkül nem is létező, és teljességgé összeolvadni képes párként értelmezzük-e, vagy pusztán egymás ellen dolgozó, egymást kizáró szembenállásokként? Valamiért ez jutott eszembe, amikor arra gondoltam, hogy milyen békésen és természetesen gondolkodik Korea a tradíciók és a modernitás dualitásáról, míg mi vagy modernkedünk és leszóljuk a hagyományainkat, vagy foggal-körömmel kapaszkodunk egy sosemvolt múltba és ócsároljuk a kortárs való világot. Hol népiek vagyunk, hol urbánusak, mintha ezek nem simulhatnának össze egy egészségesebb világszemléletben.

Amúgy is újra és újra végiggondolandó kérdés, hogy a paraszti kultúra folklórja és az urbánus folklór tömegkultúrája mégis nem fakad-e egyazon tőről? Mert lehet, hogy csak a vaskalapos nézőpontot kell egy kissé odébb mozdítani, és máris a közösségi önkifejezés kreatív világára bukkanunk mindkettőben, még azt is megkockáztatom, hogy egy adott közösség számára megtartó és a világban eligazító erővel bírhat mindkettő.

Korea ragaszkodik a hagyományaihoz és ezzel együtt fellegvára a városi ifjúsági kultúrának. Hogy hogyan lett az, még feltérképezésre vár, de az tény, hogy van egy rendezvénye, amely álmaim netovábbja. Ha én egyszer R16-ot szervezhetnék idehaza…






De mi is az az R16?

RESPECT - mondták a létrehozói, tehát TISZTELET. Ebből lett az R betű. Elindítói 2007-ben ezekre az égető kérdésekre keresték a választ:
A kormányzat és a nemzet támogatásával lehetséges-e az alulról szerveződő ifjúsági kultúrákat nyereséget termelő, önfenntartó iparággá tenni?
Lehetséges-e ezeket az underground kultúrákat beágyazni, jelentőségüket megőrizve Korea társadalmába és a mainstream médiába, valamint felmutatni ezt a világnak?

Az első rendezvény alapgondolata 2007-ben egy platform létrehozatala volt, amelynek keretében a világban jelenlévő különböző kulturális életmódok találkozhatnak egymással, és megoszthatják egymással kreatív tudásukat. A cél nem új, és nem új a felismerés sem, hogy a művészetek közös nyelvén képes feloldódni minden konfliktus és előítélet, mely a világban létezik. Különösen, ha az emberek egy táncos csoport tagjaként léteznek egy szoros egymásra utaltságban működő alkotóközösségben.

Hidat akartak építeni a világ számos helyén szórványosan élő és az anyaországi koreaiak közé is, remélve, hogy szívesen részt vesznek majd ezeknek a "helyi aktivistáknak és forradalmároknak" a növekvő közösségében. Szembesültek azokkal a szakadékokkal is, amelyek a gyors növekvés és hanyatlás következtében nyíltak meg a koreai társadalom kulturális, gazdasági és szociális viszonyaiban, és megpróbáltak inspiráló erőként megjelenni az ezekben megfáradt, lelküket vesztett emberek számára. Nem utolsó sorban pedig: saját közegükből és saját korosztályukból kívántak kreatív vezetőket találni és példaképként felmutatni őket a fiatalok számára. Szép vállalás, ugye?

A világ legjobb B-Boy csapatai közötti versengésnek indult rendezvény mára egy évente megrendezett nagyszabású négynapos fesztivállá nőtte ki magát, melyen a városi ifjúsági kultúra és az urbánus művészetek ezer arca mutatkozik meg. A kérdésre megszületett a válasz is, igen, állami támogatással, önálló iparággá fejlődött az ifjúsági kultúra, mely Korea egyik gazdasági húzóágazatává nőtte ki magát, a mainstream média pedig éhen is halna nélküle.
 

A rendezvény középpontjában mind a mai napig a B-boy csapatok (a crew-k) versenye áll. A világ minden tájáról érkeznek nevezések, és már több kontinensen folynak a helyi válogatóversenyek. Európában sok országban világszínvonalon művelik ezt a műfajt, állandó aspiránsnak tekinthető Franciaország, az Egyesült Királyság, Németország, Oroszország, de láttam skandináv csapatot is. Az idén Szerbia, Horvátország, Lengyelország, Észtország, Belorusszia, Svájc és Olaszország is az indulók között, természetesen rengeteg amerikai és szinte az összes ázsiai ország versenyzői között. A helyi elődöntők végeredményeként 15 csapat juthat el a koreai döntőig, ahol a koreai győztes csapat társul hozzájuk.

A verseny két fő kategóriában folyik, az egyik a csapatok önálló bemutatója (Best Crew Performance), a másik a crew-k páros összecsapása (Best Crew Battle). Ezeket egészítik ki a szólisták bemutatói és párharcai. A csapatok bemutatói elképesztő virtuozitásról, akrobatikus képességekről és koreográfiai készségekről tanúskodnak, az összecsapások hangulata pedig felülmúlja a legvadabb sportizgalmakat is.

Nagy kedvencem a folytonosan 200 %-os teljesítményt nyújtó Jinjo Crew. Csoda-e, ha megőrül a közönség egy ilyen bemutató láttán?




Nézzünk egy USA-Korea összecsapást a crew-k csatájában:



A legjobbak egyéni bemutatkozása sem kevésbé parádés:




Az urban dance irányzatai tiszta formáiban itt láthatóak, és világossá válik, hogy milyen aranybánya ez a világ a K-pop táncos csapatai, koreográfusai számára. Mert kissé átlényegülve viszontlátjuk őket kiváló színpadi változatokban. Akár inspirátorunk, Rain esetében is:





A versenynek az elmúlt években már hivatalos nagykövete is volt az amerikai-koreai énekes és rapper, Jay Park személyében.

A crew-k versenyét kísérő fesztiválon mindig bemutatkoznak a graffiti művészei is, akik sokszor helyben készítik el az alkalom ihlette alkotásaikat. 




Ugyancsak bemutatkozhatnak a street wear designerek is, nem véletlen, hogy a koreai ruhatervezők is a világ élvonalába tartoznak. Zenészek és hip hop, popping és locking táncosok fellépései gazdagítják a rendezvényt, és még ki tudja, hogy hányféle szubkulturális irányzatot lehetne itt felsorolni az utcai művészetek gazdag és állandóan változó kínálatából. 




A fellépők természetesen nemcsak Koreából érkeznek, hanem a világ minden részéről. Nem tudom, hogy magyar résztvevő volt-e már a rendezvényen akár fellépőként, akár közönségként, de örömmel hallanám a hírét és az élménybeszámolóját. Mert nálunk is vannak kiváló művelői az urban dance-nek, be is mutatkozott a 비-DAY színpadán tavaly néhány csapat egy kiváló műsorral.


[20130713] CLOUD HUNGARY - 비-DAY: INCREDIBLE RAIN - 12. Raindance - Urban Dance





Bejegyezte: Harudo11
Forrás: http://r16korea.com/




 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése