2015. május 17., vasárnap

Lumpens - interjú


Az interjút készítette: Song Hyo-jun
Forrás: Cuvism magazin, 2013.10.29.
Angol fordítás: @onesunnylady – thesunnytown.wordpress.com
Magyar fordítás: Harudo11
____________________________________________________







Yoon Mirea "Get It In"-je, Drunken Tiger "The Cure"-ja és legutóbb a Spica "Tonight"-ja... Lumpens rendező szenzációs videókat ajándékoz nekünk a szemünk és fülünk kényeztetésére. Főiskolai napjai óta érdeklődik a videózás területe iránt, hasonlóan a tánchoz is, amelynek nyomán létrehozta a "V.A.J.P" (Visual Art Jam Performance) különböző előadásait. Ezeket követően kezdett zenés videókon dolgozni, elsőként az E.E "Curiosity Kills"-ével. Három perc rövid idő, de ahhoz elég volt, hogy megmutatkozzon Lumpens érzéke a szépséghez. Milyen messzire fog eljutni? Íme Lumpens művészeti igazgató, aki minden egyes elkészített munkájában megmutatja csodálatos stílusát. Honnan jön az ehhez való érzéke? A Cuvism ennek eredt nyomába.


Lumpens művészeti igazgató

Üdvözlöm. Kérem, hogy mutatkozzon be.

Üdvözletem. Choi Yong Suk vagyok, az emberek Lumpensnek hívnak, és jelenleg egy csomó videoprojekten dolgozom. Örvendek a találkozásnak.


Lumpens művészeti igazgató


Kezdjük a gyerekkoránál. A Kookmin Egyetemen tanult grafika szakon. Tudom, hogy később ment az egyetemre, mint ahogy a legtöbb ember teszi.

Harmadéves középiskolás koromig énekesek háttértáncosa voltam. Ezért egyáltalán nem gondolkodtam azon, hogy egyetemre menjek. Bár gondoltam rá, és a táncos képességeim sem fejlődtek. Attól a pillanattól kezdve azon aggódtam, mit tehetnék most, hogy a táncban képeztem magam. Őszintén szólva, már amikor táncos voltam, szerettem televíziós forgatásokra, a zenés videók helyszíneire járni, a rajzolást pedig mindig is élveztem. Nagyon sok dolog hatott rám. Tudni akartam, hogy mit is szeretnék csinálni ezen dolgok közül, és a design-t választottam. Ezért iratkoztam be az egyetemre és végeztem a design szakon.

Úgy tűnik, mintha nem érdeklődött volna azelőtt a design iránt.

De nagyon is érdekelt. A bátyám is design-t tanult. Van egy kis korkülönbség köztünk. Ennek köszönhetően tanultam a külföldi kultúrákról és a zenéről gyorsabban a társaimnál már gyerekkoromtól kezdve.




Annak ellenére, hogy az utóbbi időben egyetemre járt, mellette egy csomó személyes projektet is kiviteleznie kellett.

Valóban. Hogy őszinte legyek, a mostani tevékenységeim ugyanazok, amiket már az egyetem óta végzek. Az osztálytársaimhoz képest én közömbös voltam az órák iránt. Igazán azok a kapcsolatok segítettek nekem, amelyeket az utcai kultúra embereivel építettem ki, még amikor táncos voltam. Az egyetem alatt fogalmazódott meg bennem, hogy ezen a területen szeretnék dolgozni, ezért táncos és gördeszkás videókat készítettem. Pusztán szórakozásból fogtam a megvalósításukba. 


 
 Lumpens 2010


Ezután belevágott egy projektbe, melyben különböző művészeti területeket egyesített. Ennek V.A.J.P (Visual Art Jam Performance) lett a neve. Az egyetemi időkben indult ez is?
Így van. Valójában ez volt az első dolog, amivel foglalkoztam, és ez lett a végzős munkám is. A barátaim egy galériában csinálták a sajátjukat, és engem nagyon érdekelt a színpadi produkció. Mivel éppen egy show volt, amin dolgoztak, az valami olyasmivé alakult, amit együtt készítettünk. Szerencsére az iskolám rábólintott, hogy használhassuk azt a helyszínt, így a végzős projektemet ott tartottam, amely az első képzőművészeti jam-performansz is lett.


V.A.J.P 2011 from lumpens on Vimeo.



 
Lumpens V.A.J.P Movement.1 with jisuck Ahn


Az utóbbi időben olyan művészek számára készített zenés videókat, mint Tiger JK, Yoon Mirae, Spica, Younha, E.E. Kíváncsi lennék a munkafolyamatra.

Először is meghallgatom a dalt, majd megbeszéljük. Bár E.E esetében éppen különösebb koncepció nélkül dolgoztam. Csak egyetlen kulcsszót használtam. Az E.E "Curiosity Kills" esetében, amely az első zenés videóm, ez a kulcsszó a "bokko" [retro] volt. Akkoriban minden akörül az esetlen bokko stílusról szólt. Emlékszem, hogy a munkám az ezzel szembeni ellenállás körül forgott.


   
Younha - Run


Tudom, hogy az E.E "Curiosity Kills"-ét párszor fel kellett venni a képminőség miatt.

Így igaz. Emlékszem arra a küzdelemre, hogy akkoriban olyan dolgokat rögzítsek, mint az MTV Awards, azután a bátyám felvett egy másik programot. Észrevettem, hogy a képminőség nagyon rossz lett. Nagy figyelmet fordítottam erre, és az eredeti, tiszta videót addig másoltam, amíg a képminőség leromlott. Ettől támad ez a régi kép érzés. Azt hiszem, hogy a végeredmény felülmúlta a várakozásaimat.



Curiosity Kills - E.E


Milyen volt a Yoon Mirae-nek készült "Get It In" munkafolyamata? Olvastam a blogját, és azt írta, hogy nagyon megküzdött vele.

Ez az "Alkotók projektje" keretében készült. Az Intel és az amerikai "Vice Magazine" voltak a vezetői. A projekt arról szólt, hogy bemutattak néhány alkotót különböző országokból és támogatták a munkáikat. Ennek egyik nagyobb részére választottak ki engem, adtak hozzá pénzt, és közben azt mondták, hogy "bármi is legyen az, csináljon valami szórakoztatót". Kiderült, hogy JK hyung és Yoon Mirae is a kiválasztottak között volt. Így jött létre a zenés videó.


 
Yoon Mirae - Get It In


Mikor azt mondta, hogy küzdelem volt, azt hogy értette?


Mert első alkalommal készítettem videófilmet nagy költségvetésből. Őszintén szólva, nem tudom, hogy itt hogyan működik, de ha Koreában dolgozol, akkor az első néhány évben feltehetően segédrendező leszel, de én semmi ilyet nem csináltam. Hiányzott a tapasztalatom, és emiatt néhány területet nehéz volt kezelnem. Az időbeosztás nem úgy működött, ahogyan terveztem. Szerettem volna több akciót, több feszültséget, igazán ambiciózus voltam. Mégis, ahol akkor tartottam, ez szórakoztató volt, mert valaki más pénzéből valósíthattam meg azt, amit szerettem volna.


The Creators Project - Yoon Mirae "Get It In"


A Drunken Tiger "The Cure" zenés videója nagy hatást gyakorolt rám. Azonban azt mondta az SNS-én, hogy a nyitójelenetben látható mérlegnek van egy titkos jelentése. Felfedné ezt a titkot ma nekünk?

JK hyung még nem árulta el az okát, hogy miért hagyta ott a Jungle Entertainmentet. Sok félreértés keletkezett, mint hogy "elárulta és otthagyta őket", "megszedte magát és lelépett". De nem ez történt. Őszintén, megesett egy csomó rossz dolog. Elárulták a barátai, akikben megbízott. Pénzügyileg szólva, kijátszották és valahogyan átverték. Ezért a videóban lévő mérleg az igazságérzetet sugallja. Hogy őszinte legyek, mi ösztönösen valami erősebbre törekedtünk, de JK édesapja még mindig beteg, ezért ez a gyógymódról szól. Nem arról, hogy szándékában állt volna harcolni bárkivel is. Egyszerűen egy pozitív üzenetű albumot szeretett volna készíteni.

Úgy érzem, hogy az említetten kívül is vannak még rejtett üzenetek, amelyekről nem tudunk.

A videóban benne van a 8:45-ös szám, amely az az időpont, amikor JK nagymamája meghalt. Ugyancsak ez volt a korábban kiadott dalának a címe is. Minden egyes látható képnek van jelentése. Olyan ez, hogy csak állj fel, hadonássz a kezeddel, én vagyok az egyetlen, aki érti az efféle dolgokat. Ezt csinálják a hip-hop zenészek, és még GD is. (nevet) Kaphatsz egyféle "Ne harcoljunk, csak mutogassunk a kezünkkel és érezzük jól magunkat" érzést. De ha jobban megnézed, láthatod, hogy szörnyetegek vannak körülöttük. A dalszöveg alapján elképzeltem őket. És a gyerek, akit  a végén látnak, lerajzolja őket, mivel Jordanre gondoltam.



Drunken Tiger with Bizzy, Yoon Mirae - The Cure


Tudom, hogy Tiger JK-vel együtt irányítják a "FeelGhood Music"-ot. Hogyan történt kettejük találkozása?

A korábban említett "The Creators Project" munkálatai során kezdtünk közeledni egymáshoz. Azt követően is tartottuk a kapcsolatot, és most már közel állunk egymáshoz. Hogy őszinte legyek, az hogy vele együtt irányítom a "FeelGhood Music"-ot, nem azt jelenti, hogy pénzt fektettem be vagy valami ilyesmit. Szinte független márka vagyunk. Én mindössze a kreatív dolgokban veszek részt, mivel önállóan működtetem a saját vállalkozásomat. Én ezzel tudom segíteni őt. Nagyon sokat beszélgetünk. Erősen támaszkodunk egymásra.





 
FeelGhood Music



A legutóbbi rendezései között először dolgozott együtt a Spica nevű lánycsapattal és elkészítette a "Tonight" című zenés videójukat. A Spica első promóciós tevékenysége a "Tonight" kapcsán egy Cuvism-interjú volt. Milyen volt velük dolgozni?

Őszintén szólva, vannak esetek, amikor az ügynökség és az én irányvonalam nem egyezik, ezért az idolokkal való együttműködés időnként kis nehézségekbe ütközhet. Azonban Hyori olyan nagy hatással bír, hogy nincs szükség a klasszikus idol-formulákra. Szerencsére Hyorival jól megértjük egymást, így szórakoztató volt a projekten dolgozni. A lányok is jól követték az irányvonalamat.





Spica - Tonight



Spica - Crazy Bitch


Beszéltünk azokról a munkákról, amelyeket az évek során készített. Van olyan, amelyet úgy tudna leírni, mint az önt leginkább képviselő munkát?

Az E.E "Curiosity Kills"-e az egyik, amelyik tökéletesen tükrözi a fiatalabb napjaimnak megfelelő ízlésemet. Habár sokat változott a stílusom. Az akkori munkáim nagyon ártatlanok és frissek voltak. A "Sweet Dream"-hez hasonló munkák azok, amelyek tükrözik a stílusomat és a bennük foglalt történetek olyanok, amiket kedvelek. Úgy érzem, hogy senki nem jönne rá erre. (nevet) Hogy őszinte legyek, nincs egy nagy dobásom. Ezért gondolom, hogy még mindig az E.E "Curiosity Kills" az, amelyet reprezentatív munkámnak nevezhetek, mivel azt követően nincs egyetlen reprezentatív munkám sem. (nevet)


MFBTY - Sweet Dream



Azt mondta, hogy sokat változott az ízlése az évek során. Ha kapna egy lehetőséget arra, hogy szabadon dolgozzon, mi lenne az eredmény?

Gyerekem született, ezért megint változott az ízlésem. (nevet) Például, amikor a Spicával dolgoztam együtt, az volt az első alkalom, hogy lánycsapattal dolgoztam. Volt néhány érzéki felvétel, amely kiváltotta azt, hogy "Oh~". Azonban most. hogy már van egy gyerekem, az ártatlanságot szeretném kifejezni, és ez tükröződik nagyon Cho Young Pil zenés videójában, a "Romance"-ban. Szinte egyszerre jelent meg mindkettő. Azt hiszem, hogy ez teszi őket így vagy úgy különbözőkké. Nagyon sokféle és eltérő dolog van, amit ki szeretnék próbálni, mert a szívemben még mindig egyetemista diák vagyok. Félre kell tenni a dolgokat, amiket jól csináltam. Kényelmesebben kellene élni az életemet és megpróbálni mindig valami mást csinálni. Szintén ki szeretnék próbálni valami látványos dolgot egy csomó CG-effekttel. Szeretnék próbálkozni a csendes érzékenységgel is. Teljes mértékben szeretnék próbát tenni egy idol videóval is, de van néhány aspektus, melyeket illetően eltűnődöm, hogy képes lennék-e tükrözni a saját ízlésemet.


Cho Yong Pil - Sullem


Kérem, hogy adjon néhány szóban tanácsot azoknak, akik arról álmodoznak, hogy önhöz hasonlóan a videózás területén dolgozzanak.

Úgy gondolom, hogy amikor a hallgatók manapság végeznek, a karrierjüket a rendszerhez illesztik. Például, nagy cégeket keresnek, mert aggódnak a fizetésük miatt vagy TOEIC pontokra vágynak [angol nyelvvizsga - a ford. megj.]. Időközben azonban eltelt egy kis idő, és diplomát szereztem. Nem volt TOEIC pontszámom. Csak dolgoztam keményen a személyes tevékenységeimen, és az emberek rendezőnek hívtak engem. Csak készítettem a filmeket, online feltöltöttem őket és így lett belőlem rendező. Néhányan, akik a rendszerben vannak, azt kérdezik tőlem, hogy "nincs semmilyen bázisod?". Mégis, velük összevetve, én jobban bízok abban, hogy képes vagyok jól csinálni. Sokat kell tanulni ahhoz, hogy megkapd az elismerést ezektől az emberektől, de azt hiszem, hogy nekem határozottan vannak olyan erősségeim, amelyek nekik nincsenek.

Azt hiszem, hogy még inkább egyet tudunk érteni abban amit mondott, mivel az ön személyes története közvetlenül a tapasztalataiból származik.

Valóban. Amikor az iskolában vagy, akkor mindennél erősebben birtokolnod kell az "én vagyok az, aki megcsinálja" érzést. Ha az volt a választásom, hogy rendező legyek, mivel zenés videókat akarok rendezni, akkor azokkal a kölykökkel ellentétben, akik 4.5 GPA-val diplomáznak, hiába vannak rossz jegyeim, meg kell őriznem az érdeklődésemet a zenés videók iránt, és művészi érzékkel megáldott barátokra van szükségem. Azt hiszem, hogy mindkét eset pontosan ugyanaz. Jó eredmények és állásvadászat, én nem csináltam ilyen dolgokat, és azt hiszem, hogy az egyetemi életnek az az értelme, hogy találkozz a kollégáiddal és tanulj egy csomó dolgot amellett, amit a tanteremben tanítanak. Ettől jön meg igazán a kedved.  És ez az, amiért ma én itt tartok, és a barátaim, akik nagy cégekhez mentek, most jönnek és felfedeznek engem. Azt hiszem, hogy ez egyszerűen igazságos így.







Lumpens meglepő megközelítésben! A hétköznapi életének története


Általában hogyan tölti egy napját?
 
Mostanában, amikor hazamegyek a munkából, vigyázok a gyerekemre, az otthoni játékom a GTA*, az irodai a LOL**. Vagyis, ennél sokkal interjúszerűbb választ kellene adnom? (nevet) Mindig a munka jár a fejemben. (nevet) Habár úgy gondolok a videojátékokra, mint összművészeti végeredményre. Beletehetsz design-t, filmet, zenét. Mindent tartalmaznak. Ezért kell folyamatosan tanulnom, hogy lépést tartsak velük.

[* Grand Theft Auto, A nagy autólopás - egy bűnügyi helyzetek szimulációira épülő videojáték,
** League Of Legends, a legendák ligája - a magyar fordató kiegészítése]



스타일로그 - Style Log Ep.3 : 룸펜스의 유쾌한 라이프를 탐내보자 


 
Először is. Gratulálok a fia születéséhez. (nevetés) Hogyan lehetne önt apaként leírni?

Nem tudom. Azon túl, hogy segítek az otthoni dolgokban és figyelek az ilyesmikre, megpróbálom megmutatni neki a kulturális sokszínűséget, néhány fejlett kultúrát, mint ahogy a bátyám tette azt nekem. Ez nem kényszer. (nevet) Még csak 160 napos, de felkészítem magam, hogy megmutassam neki ezt a fajta kultúrát, mivel szeretném nagyon cool módon felnevelni.

Milyennek szeretné majd a fiát látni?

Nagyon csinos, jó tanuló, remek küzdő (nevetés). És jól rajzol. Remélem, hogy mindenben kiváló lesz. (nevet)

Úgy tűnik, hogy már ismeri is a képességeit.

A képességeit? Azokról még semmit sem tudok. (nevet)






Mivel már beszéltünk a családjáról, az a tény, hogy megnősült az év elején, eléggé tárgyalt téma lett. Néhány blog még úgy is nevezte, mint "a legmenőbb esküvő a világon". Úgy tűnik, hogy már készen volt a tökéletes esküvő a fejében, mielőtt ténylegesen megnősült volna. A koncepció egészen egyedi volt.


Mert a baba érkezett először. Rohanvást kellett az esküvőt előkészítenünk. Az is igaz, hogy nem egy szokványos esküvőt akartam, de hát tudják, hogy milyen vagyok. Mégis, nehéz egy másféle esküvői ceremóniát tartani, mint ami Koreában szokásos. Ilyen még soha nem volt azelőtt. Véletlenül jóban vagyok a Platoon vezetőivel, ezért kedvesen felajánlották, hogy tarthatjuk ott az esküvőt, és így olyan klassz esküvőt készíthettem elő, amilyent szerettem volna, mivel a hely megengedte ezt. Ha most erre gondolok, azt hiszem, hogy sajnálnom kellett volna JK hyungot vagy Guckkastent azért, hogy az esküvőmön kellett énekelniük, ha az valamiféle káprázatos, gyönyörű esküvői teremben lett volna. Azt gondolom, hogy jó találat volt a hely. A helyszínnek köszönhetően egy cool esküvőt tudtunk tartani.


Abból kiindulva, hogy milyen különleges volt az esküvőjük, olyan féle férj lehet, aki rendre meglepetésekben részesíti a feleségét.


Távolról sem. (nevet) Ehelyett megpróbálok megtenni minden tőlem telhetőt, hogy a dolgok mindig szórakoztatóak maradjanak. Most éppen egy kissé nehezebb a baba miatt, de még így is. Amint kicsit nagyobb lesz, elviszem őket szórakoztató helyekre. Ezt meg kell tennem.



Van valami, ami különösen érdekli mostanában?

A gyermekgondozás, természetesen. És tanulmányozom a koreai idol-kultúrát is. Különféle emberektől kapok ajánlatokat, ezért nem dolgozhatnék, ha azzal kezdeném, hogy "nem vagyok biztos benne", "nem tudom megcsinálni". A téma tanulmányozása ráébreszt, hogy mennyire más, mint amit gondoltam róla. Rájöttem, hogy amiről mi mondjuk, hogy szeretjük, az határozottan nem az, amit a közönség kedvel.

Elég fogékony lehet bármi iránt, amit lát vagy hall. Volt valami mostanában, amit szívesen nézett vagy hallgatott?

Amikor a GTA-val játszottam a napokban, folyton arra gondoltam, hogy ez lenyűgöző. Folyton... Ez volt az egyetlen gondolatom.



Ha van olyan zenész, akit különösen kedvel, ki az?

Nagyon szeretem a Sigur Rost. Nemcsak a zenéik, hanem a zenés videóik is nagyon művésziek. Igazán nagyon irigylem ezeket a dolgaikat. 
 
Olvastam a blogját korábban. Tudom, hogy küldött egy levelet Thom Yorke-nak. Felvette önnel azután a kapcsolatot?

Nem tette meg. A levelet a honlapján lévő e-mail címére küldtem, de soha nem léptünk kapcsolatba. Elküldtem neki néhány videómat és megírtam, hogy szeretnék videót készíteni a számára. Azonban sosem kaptam választ. Nem tudom, hogy olvasta-e egyáltalán.

A zenészek sorában, akikkel együtt szeretne dolgozni, benne lenne a Radiohead?

Szeretem a Radioheadet. Hogy őszinte legyek, a válasz, amit gyakran kapok Koreában, hogy "ez nem fog működni". Amikor egy videót készítek az nagyon szórakoztató, és végtelen lehetőségű, amit kifejezhetek. Milyen vicces lenne, ha egy külföldi zenész azt mondaná, hogy ez klassz, én pedig, hogy "ez nem fog működni" Koreában. Pedig ezt mondják. Ezért szeretném lehetővé tenni Koreában is. Próbáltam néhányszor, de ahogy az várható volt, leginkább a külföldieknek tetszett. Ha rápillant a youtube-ra, szinte nincs hangul hozzászólás, csak angol.


Radiohead - Creep




Mit jelent önnek az, hogy "Lumpens"?

Sok emléket nyertem általa. Minden projekt egy lehetőség volt az ifjúságom alakítására. Lumpensként dolgozva kapcsolatba kerülhettem sok emberrel és vicces epizódok is történtek. Azt hiszem, hogy ez tette lehetővé, hogy egy csomó emlékem legyen. És talán még sokkal többet is ad még nekem.




Kérem, hogy búcsúzóul mondjon néhány szót a Cuvism olvasóinak.

Köszönöm, hogy érdeklődést mutatnak az olyan alkotók iránt, mint amilyen én is vagyok. Remélem, hogy lesz még nagyon sok hozzám hasonló alkotó, akik érdekesebbé teszik a világot. Ha valamit meg szeretnének tenni, ne habozzanak, csak tegyenek egy próbát. Én is így kezdtem.





Az angol fordító megjegyzése: Csakúgy, mint az összes Cuvism interjút, ezt a fájlt is elmentettem, de back-up nélkül kezdtem rajta dolgozni, ezért nem tudom összevetni az első vázlattal... Összességében úgy vélem, hogy minden benne van.





Kapcsolódó írás: Lumpens kreatív látomásai

































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése