2015. július 2., csütörtök

Lótusz a nappaliban - Ash Mukherjee


Néhány évvel ezelőtt életem egyik legkülönlegesebb karácsonyi ajándékában részesültem. Fiam csak annyit mondott, hogy mivel külhonban végzett színészeti tanulmányainak hétköznapjaiban nem vehettem részt, ezért megmutat nekem valamit abból, amit a félév során tanultak. Feltett egy ismerős zenét, az Amelie című film Comptine d'un autre été: L'après-midi című gyönyörű dallama szólalt meg, majd valami egészen váratlan dolog történt. A nappalinkban hirtelen különös élőlények jelentek meg, elefánt nézett egy tó víztükrébe, amelyen lótuszok nyíltak, a nap vándorolt a maga útján és a növények törekedtek feléje. Egy csodálatos történetet láttam, melyet szavak nélkül meséltek el a kifejező kéz- és testmozdulatok. Később megtudtam, hogy mindezek a Bharata Natyam indiai klasszikus tánchoz tartoznak, és a tanár, aki a színészhallgatókat bevezette ebbe a lenyűgöző szépségű világba, nem más, mint Ash Mukherjee. Róla akkor olyan sok érdekességet hallottam, majd később még többet is felfedeztem, hogy azóta is abban reménykedem, egyszer talán szélesebb körben megismerheti őt a magyar közönség. Szerény eszközeimmel ehhez szeretnék most hozzájárulni.






ASH MUKHERJEE táncos és koreográfus világában ölelkezik a múlt és a jelen; a Kelet és a Nyugat; a szakralitás és a profanitás; a tánc, mint spirituális és modern művészeti forma, valamint a tánc, mint az urbánus fiatalok önkifejezésének tömegművészeti jelensége. 

De milyen valóságos út vezetett Indiából Londonba, és képletesen szólva is, milyen utat kellett bejárni ahhoz, hogy a fiatalember nevét ma a világ húsz legjobb férfi táncosa között, Rudolf Nurejev és Fred Astaire nevével egy sorban emlegessék?







Ash az indiai Kalkuttában született és nevelkedett, ahol a Tanjore iskolában már gyermekkorában elsajátította India nemzeti táncművészetének Bharata Natyam klasszikus táncstílusát. Ezen túlmenően is széles körű táncos képzettségre tett szert a Bharatiya Natyashastra 108 karanájának, azaz táncegységének begyakorlásával, valamint Délkelet-Ázsia számos más táncformájának, mint a kathak, kathakali, kuchipudi, odissi tanulmányozásával. 




Ash alig 13 éves korában, mint a Kalamandalam Kolkata iskola legfiatalabb vezető táncosa, elnyerte a legjobb férfi táncos díját, és ezzel azt a lehetőséget is, hogy Teréz anya számára táncolhasson.


Ash Mukherjee dance showreel
http://www.youtube.com/watch?v=yjdYGQmz3pw 


Oordhava Tandavam
Az Afganisztánból hazatérő indiai katonatisztek választhattak, hogy egy populáris bollywoodi vagy egy ősi templomi tánccal szeretnének-e ünnepelni, és az utóbbi mellett döntöttek. A tánc alapja a Shiva isten és Kali istennő közötti táncverseny, mely rámutat a férfi és a női istenség különbözőségére, valamint a köztük lévő egyensúlyra. Az ősi tánc üzenetét a mai hallgatóság is értően fogadta.  


Táncos képzését Ash 1998-ban Angliában folytatta, ahol neves tanároktól klasszikus balettet és színpadi jazz táncot tanult. Már másodéves korában szerepet ajánlottak neki a West Enden Andrew Lloyd Webber Bombay Dreams című darabjában. Ash lett az első indiai nemzetiségű táncos 2007-ben, akit jelöltek a Kritikusok Köre Nemzeti Tánc Díjára az Egyesült Királyságban, amelyhez hozzájárult az előző évi darabjának elismerése is, melyet Place-díjjal jutalmaztak. Újabb díjnyertes rendezését mutatták be 2007-ben az Edinburgh-i Fringe Fesztiválon és a Soho Színházban. A Time Out Európa három legtehetségesebb táncosa és koreográfusa közé sorolva írt róla.

Megalakította önálló táncszínházát Ash Dance Theatre néven, mely 2009-ben a "The Meeting Place" című darabbal lépett színre, és azonnal a legjobb férfi táncos, valamint a legjobb kortárs tánc premier díját kapta a Critics' Choice Dance Europe-tól. A 2010-es "For Resolution!"-t követően a 21 éves Ash társulata bemutatta az "Affluenza" című darabot, mely az indiai templomi táncok és az utcai táncok ütköztetésével mesél a kapzsiságról, a függőségről és a legutóbbi globális tőzsdei összeomlásról.




Affluenza Block All Roads.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=CDoPyZgO2eo




Hogy honnan ered az utcai táncok iránti érdeklődés? Meglepő módon Ash Mukherjee ifjúkorának bálványától, Michael Jacksontól. Ash karrierjének ezen a pontján érdekes módon ért össze ez a régi szenvedély a tánc terén aratott sikereivel. Michael Jackson 2009-ben a nagy visszatérésre készült, és a This Is It! turné producere az Indiát reprezentáló AEG Live volt. Jackson egy különleges táncos duettre készült, amelyhez a koreográfusa, Kenny Ortega maga választotta ki partnernek Ash Mukherjee-t. Bár Jackson halála miatt végül a koncertsorozat nem valósult meg, nem sokkal később a BBC Three elindította a Move Like Michael Jackson! táncos vetélkedőt, melyre Ash is benevezett.

Hatalmas bátorságról téve tanúbizonyságot, Jackson táncának jellemző elemeit ötvözte az indiai tánclépésekkel, és a siker frenetikus lett. Egyedüli szólistaként jutott a döntőbe, mentora Jackson barátja és koreográfusa, LaVelle Smith Junior volt, a zsűrizésben pedig Jermaine Jackson is részt vett.


Ash Mukherjee Move Like Michael Jackson Final
www.youtube.com/watch?v=27r-OvHuX8I



Ash Mukherjee Man In The Mirror Move Like Michael Jackson Semi Final
http://www.youtube.com/watch?v=27r-OvHuX8I




Ash Mukherjee koreográfiái széles gondolati spektrumon mozognak. Tradicionális koreográfiái közül való a neoklasszikus Bharata Natyam szólótánc, melyet az "Aum", az indiai spiritualizmus legszentebb hangja inspirált, és amelyben feloldódik Krishna, a Kék Isten és Kalinga, a kígyó ellentéte. Ash koreográfiájában Krishna a Self (tudattalan), míg Kalinga az Ego (tudatos) reprezentánsa. A Bharata Natyam templomi tánc mozgásvariációi egy másik koreográfiában Ravel zenéjével, a Boleróval kerültek kölcsönhatásba.




Ash nem szakadt el szülőhazájának, Indiának gondolatvilágától, problémáitól sem. A 2009-es "The Meeting Place" témája kettős indíttatású, egyrészt foglalkozik a poszt-kolonialista elnyomástudattal, amely az indiai nemzeti tánccal kapcsolatban éppúgy tetten érhető, mint általánosan az indiai pszichében, másrészt érdekes módon egy hasonló nevű szobor, Paul Day alkotása is ihlette, mely a londoni St. Pancras nevű nemzetközi pályaudvaron található, és sokak szerint brit nézőpontból képviseli ugyanezt a problematikát.






Aum & The Meeting Place


Antonin Artaud a színházművészet jeles alakja, aki 1931-ben a párizsi Világkiállításon látott egy balinéz színházi előadást, amely olyan mély benyomást tett rá, hogy az a színházról alkotott nézetei újragondolására késztette. Ash Mukherjee ezt az élményt igyekszik megragadni az alábbi koreográfiában, melyben nem mellesleg láthatjuk a balinéz táncokban való jártasságát is. Partnere Ni Madé Pujawati, aki a bevezetőben említett színésztanoncokat a balinéz színházi hagyományok világába vezette be.

Ash Mukherjee kísérletező kedve is kimeríthetetlen, ennek egyik bizonysága az a projekt, melyet "Breathe" címmel készített Predrag Pajdic vizuális művésszel. A 2013-ban bemutatott alkotás az emberi lélek isteni indíttatású tisztaságához való visszatérés lehetőségével foglalkozik.




Ash társulata nemzetközi, mind a táncosai, mind a zenészei tekintetében. Angol, indiai, balinéz, argentin, izraeli, kanadai művészekkel dolgozik együtt, de ami még ennél is sokkal fontosabb, hogy mindannyian nagyon eltérő műfajokat, művészeti ágakat képviselnek. Ez a sokszínűség szervesen beépül az alkotásaikba, melynek szép példáját láthatjuk az Affluenza előadásában, amelyben Tom Roche street dancer táncol szólót egy nem éppen szokványos zenei alapra, de éppen ilyen érdekes Bboy Didge szólója is.


Tom Roche street dancer


Bboy Didge (1:40-től)


Ez a társulatban rejlő potenciál kap lehetőséget a kiteljesedésre a Red Curtain Repertoire előadásaiban, melyekben szakítani kívánnak a színpadi alkotásmódok bevett eljárásaival, ehelyett a műfajok újraértelmezése a cél, valamint merész kísérletezés a generációk és a különböző kultúrák egymásra hatásaival. Mindehhez pedig segítségül hívják a szórakoztatóipar gazdag tapasztalati összességét, valamint London multikulturális underground jazz/kabaré és club/dance szcénáját.

Ash Mukherjee és társulatának tagjai jelen vannak Anglia oktatási intézményeiben is, elkötelezetten szolgálva mind a tradicionális kulturális gyökereiket, mind pedig kortárs példaképeiket. Ash már a zenei klipek világában is maradandót alkotott. Katie Melue nagyszerű The Flood című dalához készült egy különleges koreográfia Ash és Cristian Valle munkájának köszönhetőan, amelyben a templomi tánc, a flamenco és az afrikai tánc feszül az utcai táncoknak és a rögbi hakka mozdulatainak.

A klip készítésének műhelytitkairól szól a következő videó:


Ash Mukherjee - Choreography Reportage: The Flood, Katie Melua/William Orbit. 


A különleges végeredményt pedig itt élvezhetjük:


Katie Melua - The Flood
www.youtube.com/watch?v=EZfWY8kUjso




Végezetül pedig, hogy teljessé tegyük a képet, meg kell még említenünk, hogy Ash az indiai filmipar emblematikus bollywoodi táncaiban is otthon van, és erre az önfeledt örömforrásul szolgáló mozgásformára is nagy szeretettel tanítja az érdeklődőket.


Ash Mukherjee's Dance Tutorial for Khushi Does Bollywood
http://www.youtube.com/watch?t=855&v=Uk_AtvB4rZI




Khushi Does Bollywood - The Bollywood Dance
http://www.youtube.com/watch?v=a3oRZsHjL3A




Angolul tudók interjút is nézhetnek Ash Mukherjee-vel a youtube-on:


Ash Mukherjee Full Interview Pt 1
http://www.youtube.com/watch?v=3GPa4RalDrg




Ash Mukherjee Full Interview Pt 2
www.youtube.com/watch?v=3GPa4RalDrg
 



Ash Mukherjee Full Interview Pt 3
www.youtube.com/watch?v=3GPa4RalDrg 
 



Ash Mukherjee Full Interview Pt 4
www.youtube.com/watch?v=3GPa4RalDrg
  




Írta: Harudo11
Forrás: www.ashmukherjee.com





















































Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése